Sportsforeninger versus SoMe?

Sportsforeninger versus SoMe?

14. juni 2023 Af Georgia Timmermann

Hvad foreningslivet bidrager med er mere end bare motion.

På rideskolerne bidrager hestene med at skabe venskaber i den virkelige og ikke virtuelle verden. Her lærer børn og voksne at omgås et stort dyr, tage sig af det og håndtere det på bedste vis.

Omsorg for dyr og dele det med andre på rideskolen, gør at børn dyrker empati, hvis fx hesten er syg eller gør noget uventet, når du strigler (vender numsen, ser sur ud eller blot ikke gør som sidste onsdag). Her lærer børn og forældre at agere med heste. Du får lært at kommunikere og socialisere dig, da du måske deler din viden med træneren eller dine kammerater i stalden. Og du lærer at være modig, da du får ansvar for hesten. Dit selvværd vokser, og det GODE smitter til skole og i hjemmet.

Der er ikke mange professionelle trænere i dag, som underviser rideskolen. Gode undervisere kræver høj løn og er ofte ikke kombineret med ildsjæl for rideskoler, da de ikke har overskud og eller tid til begge dele; at ride på højt niveau og undervise/lede rideskolen. Måske kommer de kun nogle timer om dagen for at undervise. En ildsjæl skal være synlig på stedet.

De unges passion og viljestyrke om deres sport dyrkes bedst sammen med andre. Sparre, kæmpe og sammenligne sig med andre som lykkedes i deres fælles sport.

Dansk Rideforbund og andre aktører laver mange flotte tiltag for hestesporten. Blandt andet støtter DRF op om seje aktører, der har startet et drengefællesskab. Et fællesskab hvor drenge mødes flere gange om året, træner og dyrker aktiviteter sammen. Alt sammen mega godt for fællesskabet. OG reklamen skaber helt sikkert positiv omtale og måske nye medlemmer, men er det nok?

Vil vi beholde rideskolerne og foreningslivet/fællesskaberne, skal der hjælp/handling til foreningerne. Eller vil DRF lade de små hestesteder om at skabe fællesskaber og sportsmiljøer?

Hvad VIL vi/DRF?

Hvem KAN – VI KAN, råber ungerne tilbage, når jeg i front råber vores fælles kampråb til aktiviteter og i undervisningstimerne.

Jeg valgt for ca. 6 år siden selv at overtage al undervisning på stedet og sat mig et mål; at skabe en forening hvor alle trives med heste. Hvor vi dyrker sporten og hestene sammen.

Her mit bud på; Opskriften til at DRIVE eget hestested og rideskole samtidig

For at have råd til at drive sit eget sted uden forældre og sponsorer bag, passer jeg selv meget af tiden hestene. Derfor er det også vigtigt at have en masse frivillige hænder, mens jeg gir hø og lukker ind, som guider de nye elever, strigler og giver hestene omsorg. Vi skal bevare den frivillige ånd, at vi sammen kan hjælpe til på stedet, når muligt.

Selvom jeg er meget PÅ, når jeg har mine undervisningstimer, så føler jeg aldrig, at det stresser mig. Jeg har brug for FART og projekter til mit DNA. Når jeg er til stævne over flere dage, har jeg gode afløsere, som børnene kender fra stedet, da de også får undervisning på voksenholdet. Det gør ungerne trygge. På den måde får jeg plads til både at ride på højt niveau og undervise.

På vores ridelejre er der mulighed for at være sammen med mig hele ugen, da jeg ikke forlader stedet denne uge. Her har jeg hjælpere til at ordne stald og heste. Om sommeren er det også nemmere, da mange af vores heste sover ude. Jeg underviser samtlige timer i døgnet og er sidste mand ved lejrbålet. Jeg er synlig og nærværende og kigger med, når de bader eller springer kæphest, når jeg ikke underviser på banen.

Nærvær er stadig en af de vigtigste faktorer for menneskets sundhed. At føle fællesskab og at din træner er tilstede, når du får undervisning. Følelsen af at blive hørt og set adskiller os fra maskiner. En følelse som jeg prioriterer højt her ved os.

Mit nærvær koster også fysisk og mentalt, derfor er der regler og struktur her på hestestedet. Ikke mindst for at jeg kan holde til det, men også for sikkerheden blandt medlemmer og ryttere. Vi kan fx ikke tilride og have rideskole samtidig.

LAV REGLER og struktur i hverdagen

Ved os rides der unge rå heste til fra kl. 7 til 13, så er der pause hvor Georgia går for sig selv og ikke vil forstyrres. kl. 16 undervises der. Halvparter og andre må komme efter tilridning og bruge faciliteterne. På den måde er vi også færdig med at rengøre stald. Foder og hø, affald fjernelse og andre leverandører kommer også samme dage samme tid, så at tiden bruges fornuftigt her ved os.

Telefonopkald tages ikke medmindre det er nødvendigt, ellers sms eller læs dig til informationen. På den måde får Georgia tid til en morfar og kaffe mindst 1 gang dagligt. Den struktur giver ro til at bruge de mange timer i marken med heste og børn. Hvis jeg fik penge for at svare/rådgive folk, som advokater gør, ville jeg være rig i dag.

Kodeordet for at drive hestested er passion. Er du passioneret, nørder du, og nørder smitter. Ansæt en ildsjæl på din rideskole med en god portion hesteerfaring og eller viden, så skal DU se din forening vokse.

Stolt ser jeg rundt omkring på stævnepladserne unge heste tilredet her ved os, men også unge mennesker startede deres gang her ved Sydvestfyns Rideklub på FYN ved Georgia Horses. Stolt over at jeg formåede at give dem en god start, som gjorde, at de holdt fast i ridesporten.

Læs også https://gttimmermann.horsejournal.dk/er-ridesporten-uddoeende/

Tak fordi du læser med

knus Georgia